Safari, zen op Zanzibar, proeven van Dar es Salaam - Reisverslag uit Same, Tanzania van Ingrid Claassen - WaarBenJij.nu Safari, zen op Zanzibar, proeven van Dar es Salaam - Reisverslag uit Same, Tanzania van Ingrid Claassen - WaarBenJij.nu

Safari, zen op Zanzibar, proeven van Dar es Salaam

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 Maart 2019 | Tanzania, Same

De vakantie zit er weer op en ik sta weer met twee voeten op Same-District-grond, maar ik moet bekennen dat mijn hoofd nog ergens tussen de Serengeti en Zanzibar zweeft. Arusha, Tarangire, Ngorongoro en Serengeti: stuk voor stuk nationale parken met hun eigen schoonheid, en de dieren die er leven maken het een waar spektakel om er doorheen te mogen reizen. Nog nooit heb ik zoveel wild bij elkaar gezien als in de Ndutu regio van Ngorongoro. Voor het eerst zag ik een Cheetah. En niet één, maarliefst 5! Op onze laatste safari dag konden we zelfs zeggen dat we de Big Five hadden gespot. Eenmaal op Zanzibar bevonden we ons in een weer compleet andere wereld: snikheet en benauwd, de oudere bouw doet Arabisch aan, de bevolking is overwegend Moslim. Eenmaal in Paje waren we echt weg van het stof in onze oren, boden de zee en het zwembad zo veel verkoeling dat de hitte goed te verdragen was en hadden we een echt (ijs)koffietentje als buurman. Stone Town was een wat ander verhaal..... Helemaal zen van het aangename strand was ik best even onder de indruk van het stadse, de vervallen (maar eigenlijk zo mooie 1000-en-1-nacht) gebouwen en de verstikkende hitte. Toch heb ik ook hiervan wel kunnen genieten door alle lekkere sapjes, het eten op de nightmarket en de lol die we hadden met onze spice-queen kronen tijdens de spice tour. Het allerfijnst aan dit alles was dat ik deze geweldige reis met Brigide mocht maken, gedag zeggen woensdagavond op het vliegveld in Dar es Salaam viel me dan ook niet mee.

Omdat father Deo (de priester in de bisschop residentie die mijn contactpersoon is) het niet vond kunnen dat ik zonder iets van Dar es Salaam te zien de stad zou verlaten, heb ik daar nog twee dagen doorgebracht. Met Afriroots ben ik een ochtend op de fiets wat wijken van de stad gaan verkennen, ik ben winkels gaan kijken in de expat wijk en kitenges gaan shoppen in de overwegend Indische wijk waar mijn hotel was. De rest van de tijd namen Anton en Janette Burgers mij op sleeptouw. Anton heeft voorheen in het ETZ gewerkt als orthopeed en werkt nu in het CCBRT (Comprehensive Community Based Rehabilitation Tanzania). Het ziekenhuis voorziet deels in reguliere zorg en deels in private zorg. Ik had het geluk hier een dag mee te mogen kijken tijdens de polikliniek en op de OK. Interessant om te zien hoe dit ziekenhuis zich probeert toe te leggen op een aantal specifieke aandoeningen, om het verschil in patiëntenpopulatie tussen het ziekenhuis in Same en hier (veel Indiërs, ook wel Westerse expats, goed ingelezen, vaak Engels sprekend, internationaal (vaak al andere ziekenhuizen elders geraadpleegd) georiënteerd) te zien. Ik realiseer me weldegelijk dat de geldstromen in dit ziekenhuis anders lopen dan in een staatsziekenhuis en dat dit zorgt voor de mogelijkheden die hier zijn ten opzichte van alle beperkingen die ik in Same ervaar. Voor mij was het heel waardevol ook van deze tak van de Tanzaniaanse  gezondheidszorg te mogen proeven.

Nu, nagenietend van mijn vakantie, zal ik me eens door mijn handwas van drie weken heen ploeteren om maandag weer fris en fruitig in het district hospital te verschijnen. Tot over een weekje!

  • 02 Maart 2019 - 16:08

    Ria Hendriks:

    Geweldig, wat een schitterende vakantie heb je gehad!! Leuk en duidelijk beschreven, het lijkt wel of ik mee reis!!!!
    Succes met je wasje maar nog meer succes met je werk maandag!!!
    Lieve groetekes, Ria

  • 03 Maart 2019 - 05:43

    Sjef En Annelies:

    Hallo Ingrid,
    fijn dat je zo'n fijne vakantie hebt gehad! Zo leer je Tanzania weer op een andere manier kennen. Ook leuk dat je Anton Burgers hebt ontmoet. Ik weet dat hij daar veel goed werk verricht.
    Nu weer terug naar "basic care" in het ziekenhuis.
    Succes met je activiteiten.

    Groeten,
    Sjef en Annelies

  • 03 Maart 2019 - 13:05

    Petra:

    Hee Ingrid;
    Fijn om te lezen dat jullie het superfijn hebben gehad. Succes met de handwas en de herstart morgen.

  • 04 Maart 2019 - 11:48

    Audrey:

    Hoi Ingrid,

    Heel fijn om te lezen dat jij en Brigide zo'n prachtige reis hebben beleefd ! De kronen staan jullie geweldig, mooi plaatje zo.
    Heerlijk weer om jouw verslag te lezen en zo een indruk te krijgen van het bijzondere land Tanzania zonder er ooit geweest te zijn ;-)
    Heel veel succes de komende week met al jouw werkzaamheden, zal ook wel weer wennen zijn om tussen de paters te wonen lijkt me.

    Hartelijke groeten,
    Audrey

  • 06 Maart 2019 - 17:44

    Marjorie:

    Fijn te lezen dat je al die prachtige parken hebt kunnen bezoeken. Dat ja, zoals je zelf al schreef, ook een andere kant van Tanzania meemaakt. een kant van mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden. Geniet nog van je laatste weken en tot in april.
    Groetjes Marjorie

  • 08 Maart 2019 - 07:14

    Susan:

    Hoi Ingrid,

    Wat een mooi verhaal weer. Je schrijft het zo zodat het lijkt of je het zelf meemaakt. En wat een indrukken doe je op....wat een tegenstellingen.... Hier herstellen we weer van de indrukken van de carnaval...;). Werkze weer!

    Groet Susan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 05 Dec. 2018
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 7565

Voorgaande reizen:

03 Januari 2018 - 02 April 2018

Tanzania: wonen en werken in Oost-Afrika

Landen bezocht: