Kighare - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Ingrid Claassen - WaarBenJij.nu Kighare - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Ingrid Claassen - WaarBenJij.nu

Kighare

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

03 Februari 2019 | Tanzania, Moshi

Na vele uitnodigingen van de father aldaar en alle enthousiaste verhalen van Margot heb ik een lang weekend in Kighare doorgebracht. Kighare is een klein plaatsje in het Same district, gelegen in de Pare mountains. De tocht er heen an sich is al een belevenis: vlak langs Mkomazi National Parc (helaas, geen olifant te bekennen), kleine geultjes overstekend en prachtige vergezichten onder het genot van een non-stop African Massage (want door alle hobbels in de weg stap je na zo'n 3 uur volledig gekneed uit de auto ;)).

Na een kop koffie heeft Margot mij rondgeleid door het parochiehuis en de dispensary. Een dispensary is een kleine kliniek, vergelijkbaar met een huisartsenpraktijk in Nederland, waar ook een klein aantal patiënten kan worden opgenomen. In deze dispensary is één arts werkzaam, die per dag zo'n 45 patiënten ziet. Ondanks dit grote aantal doet deze arts dat met veel aandacht en geduld en neemt hij de tijd mij zaken uit te leggen. Wat een verademing na alle gehaaste patiëntenzorg die ik in Same heb mogen aanschouwen!
In mijn beste Swahili heb ik (zij het met wat hulp) geprobeerd de patiënten in te schrijven: met de hand, in een grote notitieblok, statussen aanmaken (lees: schriftjes gereed maken) en ponsplaatjes creëren (kartonnen kaartjes met naam en patiëntennummer). Het klinkt als een hoop gerommel, maar wat ik er van gezien heb werkte bijna vlekkeloos!
Zoals ik eerder al schreef is het een enorm gebrek dat ik het Swahili zo beperkt beheers. Hoe heerlijk is het dan als blijkt dat de 80+ers in Tanzania, door het koloniale onderwijs destijds, vrij goed Engels blijken te spreken.

Behalve werken wilde ik natuurlijk graag wat van de omgeving zien. Met ook Jantine en Annelies (ook uit Tilburg, en beiden goed bekend in regio Same door hun vele bezoekjes door de jaren heen) erbij op zaterdag was de club voor dit weekend compleet. Kighare blijkt een mini Kwasakwasa te hebben, prachtig (maar ook heel onhandig) gelegen boven op een wat moeilijk toegankelijk gelegen top. We wandelden een korte kruisroute voor de mooiste uitzichten en vonden verkoeling aan de golden river. Ook werden we uitgenodigd voor gebakken banaantjes en water met munt bij de hutten in het dorp. Als toetje bij het heel geslaagde weekend konden we maandagochtend de officiële opening van de door Margot opgerichte pre-school bijwonen, om 8 uur 's ochtends, compleet met muziek (o.a. Kabouter Plop) en taart.

Nu weer een speciaal weekend: Barbara is hier voor een paar dagen. Samen beklommen we de' Same mountain' en zijn we nu het lokale openbare vervoer en Moshi wat verder aan het ontdekken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

Actief sinds 05 Dec. 2018
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 7573

Voorgaande reizen:

03 Januari 2018 - 02 April 2018

Tanzania: wonen en werken in Oost-Afrika

Landen bezocht: